Spændende og kreativ udfoldelse i undervisningen | Spektrometer
19229
post-template-default,single,single-post,postid-19229,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,qode-theme-ver-11.1,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive

Spektrometer til en spændende undervisning

spektrometer

Spektrometer til en spændende undervisning

Den daglige undervisning for folkeskoleelever, skal være spændende og motiverende. Der skal være plads til kreativitet og udfoldelse i stedet for blot tavle undervisning og stilleleg. Det er tiden, hvor børn lærer og er nysgerrige. Derfor skal de også stimuleres, og dette kan man specielt gøre i de naturvidenskabelige fag med blandt et apparat som spektrometer.

Hvad er et spektrometer?

Helt konkret, så er et spektrometer ikke blot en ting. Der findes mange forskellige varianter, som alle har hver deres formål. Kategorien spektrometer er en fællesbetegnelse for mange forskellige apparater, der indgår i forskellige processer i industrien. Her kan blandt andet nævnes følgende:

 

  • Massespektrometre
  • NMR spektrometre
  • UV spekrometre

 

Man kan dog lave en overordnet betegnelse på, hvad det spektrometer er, og hvad de bruges til. Det er et apparat, som anvendes til at måle elektromagnetiske bølger. Det kan ligeledes indebære målingen af synligt lys. De måler hver for sig på forskellige bølgelængder af lys. Her vil et spektrometer anvendes til at udlevere oplysninger om molekylets koncentration og deres indre bindingsforhold, antal kerner og deres masse. Det vil dog kunne variere, hvad der er det afgørende indenfor anvendelsen og brugen af spektrometer.

spektrometer

Naturfag i skolen

Folkeskoleelever er endnu nysgerrige på verden og fagene, som en helhed. Det er spændende og kreativ udfoldelse, som giver blod på tanden. Derfor er det også vigtigt, at folkeskolen prioriterer deres naturvidenskablige fag og heri også deres udstyr. Dette nytter ikke, at man vil arbejde med blandt andet målingen af elektromagnetiske bølger, hvis man ikke har det rigtige udstyr til rådighed.

 

Eleverne skal have muligheden for at prøve teori i praksis, og det lægger naturfagene op til på daglig basis. Det er et spændende indslag i løbet af dagen. Blandt andet hvis der tages udgangspunkt i spektrometer, så vil det være muligt for den enkelte elev at arbejde med lyskilder og andet for at undersøge målingen og hele foranstaltningen

Spørgsmål?

Videnskaben er et fag, hvor der er en imponerende fremgang. Derfor kan det være svært for selv fagfolk og undervisere at følge med. Derfor hvis det er tid til at udskifte det gamle udstyr, så vil det være en god ide at søge inspiration og ikke mindst rådgivning hos fagfolk. De har viden indenfor området, og de kan endvidere også være med til at vise hele konstruktionen og anvendelsen heraf. Det er et spørgsmål om at skabe de bedste forudsætninger for, at der kan skabes den bedste undervisning som muligt.

No Comments

Post A Comment